Muokkasin reseptiä samalla kun tein keksejä uudelleen kuvaamista varten. Vähensin karpaloiden määrää, jolloin kekseistä ei tullut niin makeita. Alunperin laitoin karpaloita 1,2 desiä, mutta se oli ainakin minun makuun liikaa, koska kuivatut marjat ovat tosi makeita.

Tämän reseptin olen muokannut joskus netistä löytämäni amerikkalaisten chocolate chip cookiesien pohjalta (sen takia ohjeen mitat ovat hieman outoja, koska olen kääntänyt ne cupeista). Ohjeessa alunperin olleet pähkinät vaihdoin kuivattuihin karpaloihin, ja ne toimivatkin oikein kivasti.

2,6 dl vehnäjauhoja
0,5 tl leivinjauhetta
1,2 dl  margariinia
0,85 dl sokeria
0,85 dl  muscovado (tai muuta ruskeaa) sokeria
0,5 tl vaniljasokeria
1 tl Orgran No egg munankorvikejauhetta *
2 rkl vettä
2,4 dl suklaarouhetta
0,75 dl kuivattuja karpaloita pienennettynä

Yhdistä jauhot ja leivinjauhe. Vatkaa margariini ja sokerit pehmeäksi vaahdoksi. Vatkaa munankorvike ja vesi kuohkeaksi ja lisää sokeriseokseen. Sekoita suklaarouhe ja karpalot keskenään. Lisää sokeriseokseen vuorotellen varovasti sekoittaen jauhoja ja suklaarouhetta. Laita lusikalla leivinpaperin päälle pieniä kekoja, taikina leviää hieman paistettaessa, joten jätä hieman väliä. Paista 200 asteessa noin 10 minuuttia.

karpalokeksit.jpg

* Olen itse tykästynyt tähän munankorvikkeeseen ja käytän sitä aina kun leivonnassa tarvitsee korvata munia. Itse olen löytänyt jauhetta Citymarketista ja Punnitse ja Säästä kaupasta. Jos sinulla ei ole tätä munankorviketta, ohjeessa on oikeasti 1 kananmuna, voit kokeilla korvata sitä esim. perunajauhoilla.